ایتنا- بدون شک بازار مادربرد یکی ازرقابتیترین بخشهای بازار بزرگ آیتی محسوب میشود و با توجه به وجود تقاضای همیشگی وهمچنین حضور شرکتهای بزرگ در این بازار، هیچگاه رقابت و ارایه مناسب خدمات پس ازفروش، امری ساده و آسان نبوده است.
با این حال چند سالی است که رتبههای برتر این بازار در اختیار شرکتهای قدرتمند آواژنگ، الماس خاورمیانه، رایانبدر و سازگار ارقام بوده و این شرکتها توانستهاند با ارایه خدمات مناسب مشتریان خود را راضی نگاه دارند.
در آخرین نظرسنجی انجام گرفته ازسوی باشگاه فعالان بازار ICT ایران در مورد شاخص برندهای مادربورد، برند قدیمی، تخصصی و با سابقه « GIGABYTE » با کسب شاخص 342، همچنان جایگاه اول خود را حفظ کرده است.
کیفیت مناسب چیپستها، استفاده از آخرین تکنولوژیها و همچنین داشتن برچسب گارانتی وخدمات آواژنگ بعنوان یکی ازشرکتهای معتبر در این زمینه میتواند از عمده عوامل موفقیت این برند باشد.
ASUS نزدیکترین رقیب GIGABYTE نیز توانسته است جایگاه دوم خود را همچنان حفظ کند. این برند هماکنون با شاخص 279، با پشتیبانی شرکت الماس خاورمیانه توانسته است به مرور جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند.سازگاری مناسب این مادربوردها با VGAهای این برند و CPUهای بازار و همینطور اعتبار نام برند قدیمی ASUS بدون شک بیتاثیر در کسب این جایگاه در بازار نبوده است.
نکته جالب توجه در این شاخص، از دست دادن امتیاز دو برند اول شاخص نسبت به سال گذشته است که گویای حضور رقبای نوپا در این بازار و تقسیم امتیاز این دو برند با دیگر برندهای جدید میباشد. پایینتر از این دو، برندی قرار گرفته است که بیشتر در زمینه کارتهای گرافیک شهرت کسب نموده است. برند MSI هماکنون با عرضه سالانه 14 میلیون مادربورد در جهان جزو سه تولیدکننده بزرگ دنیا میباشد و البته موفقیت مادربرد MSI در ایران را میتوان تا حدودی مدیون اعتبار کارتهای گرافیک موفق این برند دانست.
طبق نظر اعضای «باشگاه فعالان بازار ICT ایران» هم اکنون مادربوردهای "MSI" با شاخص 119 و با پشتیبانی شرکت «رایان بدرالکتریک» جایگاه سوم شاخص بازار را در اختیار گرفته است.MSI با آنکه در شش ماه گذشته توانسته بود رشدی 40 امتیازی را نسبت به سال گذشته رقم بزند اما در خرداد 86 با کاهش 40 امتیازی نتوانست اقتدار خود را حفظ کند و دراین نظرسنجی رشدی نسبت به سال گذشته از خود نشان نمیدهد.
برندهای AS Rock و Elite Group که هر دو توسط شرکت سازگار ارقام به بازار ایران عرضه میشوند نیز توانستهاند سهمی هر چند اندک اما قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. این دو برند که در آذر ماه گذشته با شاخصهای 65 و 40 جایگاههای چهارم و پنجم بازار را در اختیار داشتند هم اکنون هر کدام با کسب 50 امتیاز شاخص و جابهجا کردن جایگاههای خود، پایینتر از سه برند معروف و معتبر بازار قرار دارند که در کل نشان از شاخص 100 امتیازی سازگار است که نقش قیمت، تبلیغات و همینطور پشتیبانی شرکت سازگار میتواند از عوامل تاثیرگذار در کسب این جایگاهها توسط این دو برند باشد.
درمکانهای بعدی این لیست نام برندهای قدرتمندی هم دیده میشود که سهم بازار کوچکی را به خود اختصاص داده اند که از جمله این نامها میتوان به Foxconn اشاره کرد که متعلق به یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده قطعات آیتی جهان میباشد که پس از گذشت مدتی طولانی از حضورش در بازار ایران هنوز نتوانسته روند رو به رشدی برای کسب جایگاه درخور خود پیدا کند.
در آخر اختلافنظر بین اعضای تهران و شهرستان نیز قابل تامل میباشد، اعضای تهرانی براین اعتقاد هستند که بازار MSI و ASUS گرمتر است با این تفاوت که شهرستانیها برند Elite را دو برابر محبوبتر نسبت به بازار تهران میدانند و این نکته شایان ذکر است که آمار در بازار جهانی نسبت عرضه و تولید برند ASUS و Gigabyte برعکس ایران بوده و ASUS شاخص بالاتری دارد.
شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان بازار ICT کشور میباشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات میباشد به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir ثبت، جمعآوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد.
بدون هرگونه ادعایی مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسهای آن و نیز تحلیلهای مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخصها در سایت www.sandp.ir برای دسترسی عموم موجود میباشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.